Odciągi to jedne z najważniejszych elementów służących do zabezpieczania ciężkich ładunków, takich jak maszyny budowlane i rolnicze, które muszą zostać przetransportowane. Sprawdzają się także w załadunkach morskich. Ze względu na zróżnicowane zapotrzebowanie, produkowane są w kilku różnych wariantach tak, aby z powodzeniem można je było stosować w każdej sytuacji. Do najpowszechniej używanych odciągów łańcuchowych, zaliczamy więc jednoczęściowe, dwuczęściowe, a także morskie typu RSS. Wszystkie muszą się składać z komponentów zgodnych z unijnymi normami.

Różnice w budowie odciągów łańcuchowych

łańcuchowe odciągiTransport jest branżą wymagającą stosowania specjalistycznych rozwiązań w celu zagwarantowania bezpieczeństwa nie tylko ładunkowi, ale także ludziom znajdującym się w jego pobliżu. W tym celu chętnie używa się elementów mocujących wykonanych ze stali. Jednymi z najważniejszych są łańcuchowe odciągi, przeznaczone do stabilizowania pozycji ciężkich maszyn i kontenerów na naczepach lub statkach. Dzielą się one na trzy główne typy, dwa pierwsze przeznaczone są w głównej mierze do zabezpieczania ładunków transportu naziemnego. Są to odciągi jednoczęściowe i dwuczęściowe. Najważniejszą część każdego z nich stanowi napinacz. To on stanowi punkt podparcia dla łańcuchów i gwarantuje ich odpowiednie naciągnięcie. W przypadku odciągów jednoczęściowych jest on połączony bezpośrednio z łańcuchami po obu stronach. W dwuczęściowych, przewlekane są one przez ogniwa znajdujące się na jego końcach. Na końcu łańcuchów znajdują się haki lub szakle, w zależności od modelu. W typach morskich RSS napinacze mają prostszą budowę, a na końcach łańcuchów możliwe jest montowanie wielu końcówek, pozwalających na zaczep ładunków o różnych mocowaniach. Pamiętać należy, że każdy element odciągu musi być zgodny z obowiązującymi normami. Dlatego też należy zwracać uwagę zarówno na atesty łańcuchów, jak i samych napinaczy i końcówek. Tylko one gwarantują, że dany produkt jest wykonany z materiałów najwyższej jakości i może być bezpiecznie użytkowany.

Odciągi łańcuchowe to jedne z najistotniejszych elementów zabezpieczających ciężkie ładunki w transporcie lądowym i morskim. Rozróżnia się ich trzy główne typy: jednoczęściowe, dwuczęściowe i morskie RSS. Najważniejszą częścią każdego z nich są napinacze. Odpowiadają za poprawne  rozłożenie obciążenia. Do nich dołączone są łańcuchy, na których końcach znajdują się zaczepy, takie jak haki lub szekle. Każdy z elementów musi być zgodny z normami bezpieczeństwa, które potwierdzają odpowiednie certyfikaty.